pondělí 27. ledna 2014

Deus bianco

Styl: pivo (svrchní kvasinky)
Výrobce: Belgie/Francie
EPM: neuveden
C2H5OH: 11,5 % objemových
Místo, způsob konzumace: na samotě, havlované - DMT: 1.1.2011

Už jste někdy pili francouzské šampaňské? Že ano? Tak zapomeňte, že Deus bude chutnat stejně, to jen výroba je do určité míry stejná. Reference jsem na toto pivo měl rozporuplné, proto mě nikdy ani nenapadlo, abych si ho koupil, byť by to bylo přímo v Belgii, kde prý stojí snad polovinu. U nás se dá koupit od 600 do 700 Kč, což je docela velká částka. Jak jsem již naznačil, pivo jsem si nekoupil, přinesl ho známý ze své sbírky.

Trvalá deformace korku svědčí o jeho dlouhém pobytu v lahvi

Ročník 2008, zakoupeno v Belgii. Lahev jsme chtěli otevřít sabráží, ale zlomili jsme všechny šavle při souboji o jiné pivo. Pokorně jsme tedy sundali agrafu a vytáhli korek ručně. Sycení bylo pěkné, tuším se dostalo pivo nejdřív na stůl a pak i do sklenic. Žádná škoda. Barva hezky zlatá, myslím, že tmavší než aktuální ročník, to bude ale vyzrálostí našeho kousku. Necítil jsem žádné vady, jen nástup silné vůně vývaru z nového koření a bobkového listu. Ze zálohy se snažily potom marně prosadit nakyslé vinné tóny, což bylo jediné příjemné. Nesnáším takhle přiznané koření v pivu. V ústech mě okamžitě překvapila sladkost, následovalo další uvolnění kořeněných vůní, opět nové koření, bobkový list a v záchvatu jsem si zapsal i jalovec. Chuť se dále rozvinula v příjemnou hřejivost, ale alkohol nijak zvlášť nevystupoval. Na závěr se přišla překvapivě podívat i dobrá suchost. Určitý charakter šampaňského a suchost jsou pozitivní vlastnosti, avšak jsou naprosto přebity kořením a sladkostí. Brut to opravdu není, maximálně pivo s brutální cenou i chutí. Vlastník ochutnávaného piva se nechal slyšet, že okusil při příležitosti oslav Nového roku ze dvou nebo tří lahví ročník, který teď u nás běhá na trhu. Charakter byl prý stejný a sladkost ještě o moc horší. Tohle pivo je pro mě zatím nepochopitelné. Donesla se ke mě informace od rady starších, že je nutné Deus pít čerstvý a pak je to dobré, bez sladkosti i překořenění. Tomu jaksi nevěřím a i kdyby, proč potom někdo probůh vyrábí tohle pivo klasickou Champagne metodou a roky s ním masturbuje ve francouzských sklepích, když se to má pít čerstvé? To by bylo jako stavět dům Semtexem. Nedalo mi to a kvůli onomu koření jsem se snažil najít recept. Většina jich je s přídavkem koření, přestože pivovar popírá jakékoliv přidávání koření do varného kotle. Otázkou však je, co přidávají za směs k pivu po degoržování. Kromě toho se obejvují na amerických internetech nesčetné informace o přílišné sladkosti a týká se to vždy čerstvých lahví. Z toho soudím, že čerstvé pivo lepší nebude. Kořeněné, sladké, předražené cosi a jestli tam bylo někde nějaké ovoce, tak jsem ho přes ty útočné chutě "svařáku" ani nestačil postřehnout. Třeba to někomu bude chutnat, asi musí. Já si raději pořídím Champagne od malého pěstitele a pochutnám si za stejný pěníz nesrovnatelně lépe.

1 komentář:

  1. Troll fossilisé31. ledna 2014 v 7:49

    Pravdu díš. Jen bych dodal, že pokud bych si toto pivo koupil za 600,- Kč (a více), tak bych měl nutkání provést sabráž rukou, kterýma jsem to platil...

    OdpovědětVymazat