středa 22. ledna 2014

Třikrát lahev z Franků

V září jsem si z bavorských Franků dovezl rozumné množství prověřených i neprověřených piv v lahvích. Dvě z nich jsme zakoupili přímo v hospodách, které jsme po cestě navštívili. Jedno z nich byl Landbier z pivovaru Witzgall v Schlammersdorfu a to druhé z vesnice s podobným názvem Schammelsdorf kokrétně Ungspund’s Lagerbier z pivovaru Knoblach. Třetí pivo byl nám dobře známý Weiherer Keller-Pils od Kundmüllera.

Pivo z Witzgallu mě příjemně překvapilo, možná i víc než to. Po nalití do lahve, jsem si všiml výrazného rozdílu v zákalu. Točené a kopečkové na místě bylo přeci úplně čiré a čisté i v chuti a vůni. Až v tomhle okamžiku mi došlo, že to je jiné pivo. A u mě rozhodně lepší, skutečně vynikající s přívlastkem lahvové. Mnohem více venkovské a domácké než Vollbier, který čepují na místě. U českých piv mi kvasničnost dost vadí, ikdyž je zákal jen lehký. Důvod je možná v nedostatečném zrání, v druhu a kondici kvasnic nebo v polyfenolech v usazenině, těžko říct. U tohoto piva se žádné nepříjemné chutě a pachy nekonaly, dotek kvasnic jen lehce a příjemně doplňoval vše ostatní. Stejně příjemná, ale výrazná byla i chmelovost, tím však nemám na mysli jen hořkost, ale i aroma a celkový projev chmele. Krásná světlá barva, chmel, slady, jen mírně kvasnice, vše perfektně vyvážené a skvěle pitelné. Příště si odvezu určitě víc lahví. Toto pivo mají také točit samospádem ze sudů v jejich kelleru, což je posezení v přírodě zavesnicí v blízkosti jejich sklepů, podobným těm vinným v našem kraji. Witzgall Landbier označil za luxusní i můj známý, jenž si také jednu butylku pořídil.

Landbier Witzgall

Druhé lahvové pivo bylo rovněž překvapení, tentokrát však dosti nepříjemné. Ungespundetes z Knoblachu je na místě ze sudu vynikající, dokonce i dovezený soudek byl zcela výborný. A dobře pitelný byl i druhý soudek, který ležel ještě asi dva měsíce při teplotě 7-10 °C v Brně v chladicí místnosti. V lahvi to však byla tragédie a to byla čerstvá a převozem do ČR nemohla utrpět. Vše začínalo u silné senzorické vady už při přivonění, pivo bylo čiré, chuť trpká, bez charakteristické chmelové chuti a vůně, jakou tohle AU obvykle má. Jen smradlavé a trpké, prakticky nepitelné. Známý měl možná lepší kus, protože jemu zkažený nepřipadal, i když výtečný také nebyl. Nicméně mám podobné ohlasy od zkušenějších a častých návštěvníků Knoblachu, že lahvové AU skutečně bývá špatné. Asi problém s oxidací nebo kontaminací? Je to škoda.

Zkažené AU z Knoblachu

Poslední vzorek už žádným překvapením tentokrát nebyl. Prověřený Weiherer nezklamal. Připadal mi tradičně chuťově čistý, tentokrát byl dost čerstvý, takže se výrazně prosazovalo citrusové aroma chmele. Citrus je však německého charakteru, mnohem subtilnější, chmelovější a přirozenější, než jak je tomu často u ostře tropických amerických chmelů, které by z Oregonu ucítili i astronauti na Měsíci. Kvasničná chuť a uhlazenost je odvislá od množství kvasnic, které si ze dna lahve nalijete do sklenice s pivem. Skvělý nefiltrovaný pils s chutí chmele a citronové kůry a ještě mnohem víc. Weiherer vaří deset druhů piv, z nichž jsem nepil pouze Lager Select. Chutnaly mi snad všechny s výjimkou Bocku, protože bocky nejsou v mojí oblibě. Trojúhelník Pils, Keller-Pils a Keller mohu vřele doporučit, stejně tak jejich světlý Rauch stojí za ochutnání.

 
Weiherer nefiltrovaný pilsener z pivovaru Kundmüller

Žádné komentáře:

Okomentovat