středa 4. prosince 2013

3 Fonteinen Oude Geuze

Máme tu další pivo z modřické ochutnávky. Je to druh, který jsem poměrně dlouho zatracoval. Pil jsem však jen pár profláknutých produktů od větších výrobců. Navíc byly dlouho stařené v lahvi a nejspíš ne úplně dobrým způsobem. Můj odměřený přístup se změnil právě po ochutnání tohoto skvostu. Jedná se o alkoholický nápoj míchaný z několika várek od několika pivovarů. Pro ležení jednotlivých složek jsou použity většinou sudy, které se zrodily pod rukama plzeňských bednářů. Geuze je směs piv lambického stylu různých ročníků. Toto konkrétní cuveé je pravděpodobně mix od výrobců Lindemans, Boon, asi vlastní várky z 3 Fonteinen a pravděpodobně piv dalších kumštýřů. Armand Debelder, sládek a míchač pivovaru, o tomto stylu tvrdošíjně tvrdí, že se nevaří ale míchá, blenduje. Projev tohoto piva je i v naší pivně konzervativní zemi lehce znám. Jistě si ho každý spojí s výraznou kyselostí, ale ona často není zase tak výrazná.

Náš kousek několik let spočíval v podzemí, byl to ročník lahvování 2008 konkrétně 15. května. Bylo tedy stařené v lahvi 5,5 let, slovy pět a půl roku. A to si před stočením a smícháním navíc jednotlivé složky hezkých pár let hověly v dubových sudech. Pivo naprosto překonalo moje očekávání, skoro mi to vyrazilo dech a to nemyslím jeho stáří, protože o tom jsem zatím neměl ani potuchy.

Typické sklo na geuze.

Mělo to hezkou hořkost, jako grepová nebo citronová dužina, ale ne tak ostrou a pronikavou, příjemně to drhlo na patře a jazyku. Byl v tom cítit náznak pecek z běžného ovoce, lehce se projevovala kyselost nezralých plodů. V dobrém se prosazovaly chutě podobné lehké zatuchlince, což působilo domácky, dálé se objevovaly náznaky chutí krve a dřeva. Mučivě komplexní a desivě nepopsatelné, přitom vyvážené, svěží a hodně pitelné. Vše doprovázela sametová šumivost. Vypil bych toho hodně.

4 komentáře:

  1. Tři fontány nevaří vlastní pivo už několik let (3 až 4), ale v takhle starém Geueze bude asi ještě i jejich Lambic.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslel jsem si to. Ale jestli je to 4 roky, tak by ještě mohlo být jejich pivo jako starší složka i v nových geuze.

      Vymazat
    2. Starý pivovar skončil v roce 2009. Letos otevřeli nový, takže už opět vaří :)

      Vymazat