pátek 21. března 2014

Tuverbol 2012 - 3 Fonteinen?

Třetinku moku jsem koupil v Lovani za 4,40 Euro. Tuším mě na něj upozronil známý, jinak bych si ho asi v záplavě skvělých piv nevšiml. Proč nás zaujal. Špuntík byl s logem Fontán a na etiketě bylo taky cosi vzpomenuto. Vzhledem k tomu, že Fotnány vyrábí moje nejoblíběnější géz, nemusel jsem při nákupu dlouho přemýšlet. Příslušnost tohoto piva nebyla úplně zřejmá, jak jsem později zjistil, měl by se Tuverbol míchat z 3 Fonteinen Géz a silného světlého ejlu z pivovaru Loterbol. Díky bakteriím v lambiku původní pivo prokvasí daleko hlouběji a nabyde na síle.


Asi měsíc po zakoupení, kdy jsem ještě nevěděl, s čím mám tu čest, jsem si pivo doma otevřel v očekávání, že si dám osvěžující géz sodovku. To nebyla úplně pravda. Osvěžující to na první dojem bylo, ale chyběla kyselost. To mi vrtalo hlavou natolik, až jsem se neubránil pohledu na etiketu, abych zjistil, jak to s tímto pivem vlastně je. Stálo tam 10,6 % alkoholu. Uf. Něuvěřitelné. První vychlazené usrknutí naznačovalo překvapivou pitelnost, lehkost a svěžest. Barva krásně zlatá, vůně příjemně funky, nakyslá, dřevitá, půda, starý chmel, Orval. Orální kontakt byl čistý, nepatrná ba dokonce mizivá kyselost, lehce nahořklé. Hořkost trvá a přetrvává. Je tam pořád. Není nepříjemná, je jemná, jakoby mandlová až dřevitá, trpkost není cítit. Sycení je na můj vkus ideální, není to obvyklá jaderná 3 Fonteinen exploze jako u Géz. Pivo je vrstevnaté. Zprvu lehké, po chvíli plné, ale ne sladké. Tu se začíná objevovat výraznější kyselost a trpkost, alkohol je v chuti pořád dobře ukrytý, ale mozkové závity reagují na etanol v souladu s fyzikálními zákony. Sladká chuť nenastoupí po celý čas konzumace, alkohol se po ohřátí (15 °C) decentně projevuje. Papírově je to usrkávácí pivo, ale vychlazené na běžné teploty by se dalo vypít najednou. To z něj dělá v mých očích uniktání a zákeřné pivo. Nejspíš se uplatnily MO, které neprodukují tolik kyselinek. Určitě cítím Bretts, starou půdu, kořeněný a zemitý chmel. S kyselostí je tohle na úrovni dobrého Šáňa bez malolaktiky. Záleží taky, kolik usazenin si do sklenice nalijete. Při správné dekantaci můžete popíjet dosti čiré pivo. Usazeniny umocňují kyselé a půdní (staré dřevěné stavení) chutě.

Žádné komentáře:

Okomentovat