pondělí 17. října 2016

Pětkrát skotská

Po letošní lednové návštěvě Skotska, jsem si domů přivezl pár lahví výborných piv. Nejzásadnější z nich jsou ta z domu Traquair, který se nachází na jihu Skotska. Ale i ostatní piva stála za to, pžestože jsem je vybíral pouze namátkou.

První jsem musel nuceně vypít Scotch Ale od Bottle Cap Brewery, protože se mi při přepravě roztěsnil uzávěr, což je vzhledem k názvu pivovaru trochu ironické. Doma jsem sice korunku pořádně zakrimpoval, ale přesto jsem ho raději otevřel co nejdříve. Těžko říct, jestli za to mohl únik malého množství pěny nebo už bylo pivo špatné z výroby, ale nebylo vůbec špičkové a mělo nepříjemnou senzorickou vadu. Pít se sic dalo, příště se mu však vyhnu.



Druhé neznámé Scotch Ale bylo o poznání lepší. Také nefiltrované, ale méně zakalené a světlejší do červených odstínů. Bylo perfektně pitelné, lehce sladší, s podtónem mléka či smetany s karamelem, karamelky.



Dům Traquair vyrábí dle mnohých etalon skotských ejl. Pivo se vaří v poměrně malých objemech. V pivovaru jsou dvě varny, jedna původní stará a druhá moderní. Myslím, že se používají obě a veškeará mladina je pak spílána do dřevěných kádí, kde kvasí 3-5 dní, pak jde na řadu týdnů do ležáckých tanků. Pivo by mělo být filtrováno a lahvováno v Belhavenu, kde mají majitelé zřejmě dobré vztahy, přátelé z Belhavenu jim zde také před půl stoletím pomaháli sestavit recept a obnovit výrobu piva. Jejich základní skotské z lahve je dobře vyvážené, i přes svoji sílu je dost suché, přiměřeně hořce čokoládové a lehce karamelové. Výborně pitelné, jedno z nejlepších piv návštěny Skotska.

TRQ zákaldní House Ale


Traquair Jacobite Ale obsahuje koriandr, ale já jsem nic zásadního ve vůni nepozoroval. Zřejmě je do receptu zařazen s citem a dobře do piva zapadá. Jedná se o silnější verzi základního piva, je výraznější, sladší a mně vyhovovalo možná ještě více. Skvělé.

TRQ Jacobite Ale s přídavkem koření

Poslední na řadu přišla zajímavost z cenově vyšší hladiny (£3,90 za 0,33 l) - Porter od Burning Sky, který ležel ve dřevě s přídavkem divokých kvasnic. Nutno podotknout, že je v tomto případě název článku dosti zavádějící. Páté pivo bylo totiž opravdu přivezeno ze Skotska, jenže ve skutečnosti je vyrobeno v Sussexu, což zrovna úplně ve Skotsku není. Třeba jednou bude. Divoké kvanice brettanomyces byly zřejmě kmene Clausenii, které neprodukují tolik kyselin. Pěny nebylo věru mnoho, stejně tak zmiňované kyselosti, která byla nepostřehnutelná. Solidní porter s dosti příjemným neobvyklým ovocným bukétem, složité ale perfektně pitelné. Super.


Žádné komentáře:

Okomentovat